Bilens däck är väsentliga för att fordonet ska kunna rulla framåt. Utan däcken går bilen från fordon till orörligt objekt, vilket inte tilltalar någon. Däcket är en gammal uppfinning som fortfarande betraktas som en av de viktigaste. Bilens däck är gjorda av gummi och kommer i en uppsjö av modeller och funktioner. Det är till exempel skillnad på vinterdäck, sommardäck och bildäck och lastbilsdäck.
Däckens historia: Från stål till gummi
I begynnelsen av däckets historia så var de tillverkade av stål och trä. Stålband virades runt trä och placerades på till exempel kärror och hästvagnar.
Runt 1880 tillverkades det första luftfyllda däcket, och under tidigt 1900-tal började däckfirmor dyka upp runt om i världen. Idag är däckens centrala material just gummi och elastomer, med en bas av stål på insidan. I snitt tillverkas över 1 miljard däck per år, runt om i världens alla däckfabriker.
Vinterdäck och sommardäck i Sverige
Då Sverige är ett land som består av fyra årstider per år, är det självklart att bilar behöver olika däck för att klara av de varierande underlagen. På sommarhalvåret kör man med “standarddäck” som hanterar torra somrar och regnskurar. Fårorna på dessa däck brukar vara runt 1.66 cm. Under vintertid måste standarddäcken bytas ut till mer robusta och slitstarka däck, som inte slirar på is och slask. Detta motverkas genom att fårorna i däcket fördjupas till 3-5 cm. Vissa vinterdäck har även dubbar, likt dem skor kan ha, så fordonet kan fastnar i isen. Detta motverkar att bilen tappar fäste om vägen. I vissa delar av Sverige är dubbdäck olagligt att köra med, som till exempel Hornsgatan i Stockholm. Anledningen till detta är att dubbar river upp den underliggande asfalten.