Manuell växel eller automatväxel?

Här i Sverige är vi som mest vana vid att ha en manuell växellåda men i länder som USA syns mest de automatiska växellådorna. Men vad är då för- och nackdelarna och vilken är enklast att köra med?

Vilken växellåda trivs du med?

Beroende på vad du är van vid kan du känna dig obekväm med antingen den ena eller den andra. Det kan jämföras med att köpa nya bildelar eller ny inredning på https://www.worksystem.se när du är van vid den gamla. Det som de flesta bilägare dock brukar vara överens om är att automatlådan till sist vinner i längden när man vänjer sig och inte räds för att använda en bil med automatväxlar. Den är lättare att köra med och du slipper tänka på koppling och allt.

Manuell växellåda

Som namnet antyder är en manuell växellåda något du växlar manuellt med, alltså för hand. Det är du själv som måste veta när det är dags att växla för att sedan dra i växelspaken och lägga in den växel som krävs. Om man har en manuell växellåda utmärker denna sig med att ha en koppling till pedalerna med en så kallad kopplingspedal. Det som sker när man växlar för hand och använder kopplingspedalen är då att den utgående axeln i motorn kopplas ur och att den fortsätter att rotera utan bekymmer.

När kopplingspedalen sedan släpps så börjar växellådans ingående axel rotera och det med motorns varvtal så att dessa roterar “i balans” så att säga. Det är en hel mekanik bakom den manuella växellådan och motorn, med alla axlar, kopplingar och kugghjul. Många som dock har lärt sig att använda manuell växellåda tycker det känns onödigt att ha en automatväxel, medan de som lärt sig köra med automat anser att det är rena överkursen att använda manuellt spakad växellåda.

Det finns dock enklare varianter av den manuella lådan som gör att man kan undslippa kopplingspedalen och låta en typ av inbyggd mekanik sköta den biten. Då kallas det för en enkelkopplingslåda.

Automatväxellåda

Så ska vi nu bekanta oss med den “enkla” växellådan, det vill säga den som växlar per automatik när man kör. En automatväxellåda är en fördel eftersom den kan innehålla ett betydligt större antal växlar än en manuell låda. Detta på grund av att det inte används kuggdrev utan något vi kallar för planetväxlar. Planetväxlarna kan ge ett större antal växlingar och idag kan man köpa bilar med så många som upp till 10. En av de mest moderna automatlådorna är den steglösa som kan hålla på att växla medan du kör, på ett sätt som hela tiden gynnar motorn och får den att ställa in sig på de varvtalen den trivs med. Denna typ av växellåda kallas CVT eller Continously Variable Transmission.

Inlägg skapade 30

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade inlägg

Skriv din sökning ovan och tryck enter för att söka. Tryck escape för att avbryta.

Tillbaka till toppen
cenote