En motor går att hitta i all möjlig mekanik, och beskriver ett system som kan omvandla en viss typ av energi till rörelseenergi. Människan har genom tiderna letat efter effektiva sätt att transportera, producera och allmänt underlätta för sig. I början var det häst och vagn och idag kan det vara en nanomotor, med hjälp av nanoteknik. En bilmotor är oftast en förbränningsmotor, vilket innebär att den är beroende av någon form av bränsle. Det vanligaste bränslet har genom tiderna varit bensin.
En lättläst beskrivning av den komplicerade motorn
En motor består av ett flertal delar som måste samverka för önskat resultat. Alla delar är lika viktiga och därför är det upp till dig som bilist att gå på täta besiktningar. Om du väljer att slarva med detta kan du förvänta dig en böter, då ditt fordon uppfattas som en säkerhetsrisk i trafiken.
Grunden i en motor utgörs av motorblocket, vilket är själva kroppen. I motorblocket finns även cylindrar, varav fyra stycken cylindrar är vanligast i bilar. Dessa cylindrar har alltid en kolv på ena sidan och ett lock på andra, där luft och bränsle förs igenom och bildar en gas, som sedan pressas ned i kolvarna. Det är sedan via vevstakar som denna energi förs vidare till vevaxeln, som sedan skjuts vidare till växellådan och skapar rörelseenergin, alltså den energin som roterar däcken och ger fart. Olika motorer ser olika ut, beroende på bilmärke och modell. Det finns även skillnader i motorns kapacitet, där man ofta talar om hästkrafter, vilket beskriver motorns förmåga att accelerera till en viss fart på en viss tid. Hästkrafter hänger alltid ihop med bilens vridmoment, vilket innebär att motorn har en förmåga att ha kraft i ett lågt varvregister.
Denna process är väldigt snabb och de fyra kolvarna rör sig upp och ner flera tusen gånger i minuten. Detta gör att en motor är känslig för felaktigheter. Du som bilist måste alltså vara nog med att byta motorolja, så att friktionen inte blir för skarp. Detta kan du enkelt göra själv, eller låta din lokala mekaniker sköta. En sak som de flesta inte vet är att motoroljan även innehåller en rengörande funktion, så att motorn håller sig fri från smuts och bakterier. Men då motoroljan är densamma tills den byts ut, blir motorn med tiden smutsigare och smutsigare – vilket ökar risken för skador inom motorsystemet, vilket sedan kan sprida sig till växellådan och dylikt.