Fart- och kraftbehov är två nyckelbegrepp när man talar om en bils växelsystem. En växellåda arbetar tätt med bilens motor, och anpassar sig efter just fart- och kraftbehov. I äldre bilar var denna process alltid manuell, men idag produceras nästan enbart automatiska växellådor. Vad som skiljer dessa två system åt kommer följande artikel handla om.
Den manuella växellådan
Den manuella växellådan är som sagt en av de vanligaste systemen i äldre bilar. Idag kan bilentusiaster föredra manuella bilar, då man upplever mer kontroll och närhet till vägen. Äldre kan också föredra den manuella växellådan, av man inte vill skola om sig till automatisk.
Den manuella växellådan består av ett kugghjulspar som representerar varje växel. Som förare ansvarar du själv för att byta växel, likt en cykel. Växellådan avgör varvantalet i relation till fart och kraft. För dig som tagit körkort kan du säkert minnas ett och annat motorstopp i början av din bilistkarriär, vilket sker när varvantalet är för lågt i relation till farten bilen går i. Då upplever motorn en överbelastning och stänger ned. Den manuella bilen kan bogseras bort med hjälp av växellådan, så kallat “bogseras igång”, vilket innebär att bilen kan få fart utan att motorn är igång. Allt mellan tre till fyra växlar har varit standard genom tiderna. Idag är det dock inte ovanligt att ha 6 växlar i bilen. Den manuella växlingen sker via en spak, som oftast är placerad vid höger om föraren.
Den automatiska växellådan
Till skillnad från den manuella växellådan så har den automatiska inte två kugghjul per växel. Den automatiska har istället planethjul som kraften av motorn går i genom. Begreppet planethjul innebär att flera små kugghjul roterar runt ett större kugghjul (likt planeter runt solen). Det större hjulet kallas till följd av det för Solhjulet.
Om du har en bil med automatisk växellåda slipper du justera växeln själv, då bilen själv känner av och behandlar fart- och kraftbehovet genom en hydraulistisk funktion, där de mindre och större kugghjulen stannar upp eller roterar fortare. Till skillnad från en manuell växellåda, kan en automatisk bil inte bogseras med hjälp av växelsystemet, då detta är låst om motorn inte är i gång. I en automatisk bil finns det oftast 3-6 växlar, även om större fordon och vissa personbilar kan ha upp till 9 växlar.