Bilens bromssystem

Om en bil saknar bromspedal men har en gaspedal, ligger du risigt till. Utan ett fungerande bromssystem tappar du kontroll över bilen, vilket utgör en säkerhetsrisk för både dig och din omgivning. Som barn kanske du minns när kedjan hoppade på cykeln mitt i en nedförsbacke, och det kändes som att döden var nära – så känns det på ett ungefär när bilen kör gas i botten utan möjlighet till att bromsa.

Det hydraulistiska bromssystemet i kontrast till det pneumatiska bromssystemet

I personbilar skickar din fot på bromspedalen signaler till bromscylindern, med hjälp av bromsvätska (oftast bestående av silikon eller mineralolja), men i tyngre fordon som bussar och lastbilar används ett lufttryck istället, då risken för överhettning är för stor vid användning av vätska. Desto högre lufttryck, desto hårdare inbromsning! Idag konstrueras däremot fler och fler elektroniska bromssystem, som har sensorer som känner av trycket på bromspedalen. Fördelen med detta är att ingen fördröjning sker i väntan på att ett lufttryck bildas.

Bromsklossen: Simpel men avgörande

I bilens bromssystem täpper två bromsbelägg till den accelererande motorn, för att förhindra fordonets rörelse. På dessa bromsbelägg sitter två klossar, som med tiden nöts ut. När dessa behöver bytas ut kan du höra ett skrapande ljud vid inbromsning.

Handbroms

Handbromsen, även känd som parkeringsbromsen, är till för nödlägen där bilen fort måste sluta rulla. Dessa är i huvudsak byggda på mekaniskt vis, istället för till exempel hydraulistiskt vis.

Ett mekaniskt bromssystem fungerar i princip likt det med vätska, med skillnaden att bromsöverföringen från pedal till cylinder sker med hjälp av en stag.

Inlägg skapade 30

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade inlägg

Skriv din sökning ovan och tryck enter för att söka. Tryck escape för att avbryta.

Tillbaka till toppen
cenote