Fälgar: En smaksak

Fälgar är kanske inte den viktigaste delen på en bil, och de flesta bilägarna är måttligt intresserade av denna aluminium- eller stålbit. Men fälgar har en del intressanta fakta som kan intressera den mest ointresserade bilisten. Visste du till exempel att fälgarnas diameter anges i tum, precis som med cykeldäck? En fälg är inte bara en fälg. På samma vis som ett däck inte bara är ett däck och en bil inte bara en bil. Om du till exempel skulle införskaffa en ny bil, som är av annat märke eller modell, så är det tveksamt att du skulle kunna ta med dig dina gamla fälgar. Detta beror på två faktorer: bultcirkeln och inpressningdjupet. Dessa är begrepp på två olika mått som fälgar har, vars kombinationer är oändliga. Till följd av det är det sällan två bilmodell har samma bultcirkelsmått och inpressningsdjupsmått.

Material

Som nämnt i början av artikeln så är fälgar oftast tillverkade av gjuten aluminium eller pressat stål. Men förr i tiden var det inte ovanligt att se fälgar tillverkade i ekrar, vilket är tråd eller stavformade metallbitar som binds samman i mitten (tänk på ett cykelhjul). Idag kan man se ett ekerhjul, men då är det garanterat för utseendets skull och inte funktionens. Oftast är materialval endast en smakfråga eller beroende på modell eller märke.

ET-mått

En fälgs ET-mått är detsamma som dess inpressningsdjup och beskriver måttet från hjulnavet till dess axiella mittdel. Det nominella värdet på ett inpressningsdjup är 0 och för att enkelt förklara ET-måttet så kan man tänka att det beskriver hur mycket fälgen går utåt eller inåt. Det finns alltså både positiva och negativa ET-mått. En fälgs inpressningsdjup är oftast skrivet på insidan av fälgen.

Hålbilden

Hålbilden på en fälg beskriver på ett ungefär fälgens bultcirkel. Bultcirkeln är placerad i mitten av fälgen och är den del där hjulet har sitt fäste. Insidan blir sålunda “hålbilden”. Hålbilden beskrivs oftast i antal bultar i relation till hålbildens millimeter. En kvadratisk hålbild skulle alltså kunna ha en hålbild på 4/108 och en rund hålbild på ojämnt antal bultar 7/120.

Montering

En fälg monteras genom att bultar placeras i hjulnavet, vilket som ni säkert vet vid det här laget, kommer utgöra själva bultcirkeln. Du kan alltså se direkt på fälgen var den sitter fast.

Inlägg skapade 30

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade inlägg

Skriv din sökning ovan och tryck enter för att söka. Tryck escape för att avbryta.

Tillbaka till toppen
cenote